Cum ajungi la clienții (care plătesc) în fotografie: 4 modalități de marketing

4 Sfaturi, marketing, secrete utile pentru a atrage clienți valoroși în fotografie și videografie

Înainte de toate, ca o prefață a acestui articol, trebuie să înțelegeți că pentru a atrage acest tip de clienți înseamnă a face lucrurile cu pasiune, a înțelege firile umane foarte bine și de a munci extra zi de zi chiar și atunci când nu este sezon (dacă ne referim la fotografia de nuntă)

Dacă ești încă la început urmează următorul articol pentru 30 tehnici și sfaturi a unei fotografii perfecte.

Am alcătuit un mic „almanah” de sfaturi și idei pentru a atrage doar clienții doriți, cât și strategii de marketing.
Cred că acest ghid se poate aplica și altor prestatori de servicii referindu-ne la: formații, DJ, photoboothvideobooth, decor, divertisment de orice natură, etc.

1. Livrează doar excelență: reclama din „gură în gură”

Materialele foto-video pe care le produci trebuie să respecte regulile de încadrare, luminanță, editare.
Ca să ai un serviciu bun și pentru a fi recomandat de către clienți trebuie să îndeplinești și cerințe din cele mai jos:

  • fii transparent – stabilește toate detaliile contractului tău de la bun început. 
    Nu promite marea și sarea doar de dragul de a semna un contract.
    Setează așteptări realiste și livrează exact ce ai promis.
    Nu cere bani în plus – subiectul banilor este unul foarte important. Dacă o faci nejustificat te poți alege cu ZERO recomandări din partea acelor clienți. Dacă nevoia clientului tău s-a schimbat pe parcursul „jocului” poți comunica acest fapt și se va adăuga un tarif extra perfect justificabil.
  • comunică în permanență – de la momentul semnării contractului până în ziua evenimentului dar chiar și după ședință. Acest aspect este foarte important, conferă siguranță, clădești trust alături de clientul tău. Vino cu idei noi pe parcurs, în orice moment al colaborării. Sunt elemente de fines pe care dacă le aplici vei face o impresie bună și șansa să fii recomandat va crește.
  • fii punctual – este un sfat foarte elementar, crucial. Dacă ești punctual ai foarte mult de câștigat oriunde. În fotografie cu atât mai mult vei avea de câștigat. Evenimentul la care participi se ține o singură dată în viață pentru clientul tău (dacă e botez, nuntă sau cununie) și este esențial să fii cu 15 minute mai devreme în locațiile stabilite. 
  • condiție fizică bună – un profesionist în tainele fotografiei trebuie să poată face fotografii din toate unghiurile deci este nevoie de o condiție fizică bună. Faptul că ai o condiție fizică bună și ești atent cu propriul tău corp oferă încredere clienților tăi. Cu ajutorul unui antrenor personal din Galați profesionist, mai precis Marina Mărginean, m-a ajutat să am un corp care poate duce un eveniment până la capăt.
  • ținută, limbaj, comportament discret – atitudinea pe care trebuie să o ai la o serată, nuntă, botez, petrecere privată sau chiar majorat trebuie să fie una exemplară. Personal am văzut echipe foto-video care au venit în tricou, blugi rupți, șlapi, sandale. Nu cred că vreți să știți ce au discutat toți invitații și ce părere și-au făcut despre aceștia. Ca prestator de serviciu investește în imaginea ta.
  • livrează la timp – dacă livrezi fotografiile în 3-6 luni de zile este posibil să nu mai vezi vreun client din acea direcție. Un ghid de livrare ar fi de 7 zile pentru portrete, 2 săptămâni pentru un botez și de 30 de zile pentru o nuntă atât foto cât și video. Aceste termene pot fi respectate cu: computere de editare noi, softuri cu update la zi (Lightroom, Capture One, Adobe Premiere, Final Cut, etc), membri din echipă specializați pe editare ori chiar externalizarea acestui task.

Indirect spus – dar aceste elemente pot fi considerate a fi marketing. Imaginea ta și a echipei tale este efectiv cartea ta de vizită. Reclama din „gură în gură” sau „word of mouth” este una din cele mai eficiente strategii de marketing pe care o poți adapta și mai presus de toate nu costă nimic!

2. Social media. Website personal. Portofoliu.

Citeam zilele trecute pe Facebook un articol în care un „influenkăr” spunea că poți face 5000 de euro pe lună fără website, fără articole pe site, fără pagină de Facebook. De preferat ar fi fost nici să nu exiști.

Nimic mai neadevărat!

Ca măcar să exiști în acest secol ai nevoie de mai multe outleturi în care îți poți expune fotografiile și filmele dar și gândurile, ideile (în scris)

Clienții care doresc să colaboreze cu tine vor să te cunoască mai întâi, vor să vadă că ești activ și de actualitate pe rețelele social media/internet.

Platforme utile pentru promovare fotografii

  • Facebook – Platforma Facebook sau Instagram este ideală pentru a ține contactul cu clienții tăi actuali dar și potențiali. Încearcă să fii activ pe pagina ta și să strângi cât mai multe urmăriri. Un sfat foarte bun ca să faci urmăriri pe Facebook în 2023 ar fi să creezi reel-uri cu retenție mare.

    Ce te întreabă prima dată cineva? „Cum te găsesc pe Facebook?”

  • Website personal – Portofoliul tău extins cât și detalii despre serviciile și pachetele oferite le poți aranja pe propriul tău site după bunul plac dar și targetând clientul tău țintă. De obicei pe platforme precum Facebook, Instagram sau Tiktok ești constrâns de anumite rezoluții sau formate. Pe site-ul tău faci așa cum îți dictează sufletul. Un website este ca o carte de vizită, denotă profesionalism și dedicație în domeniul în care activezi. Dacă nu ai un website și îți dorești mă poți contacta și te voi ajuta cu mare drag!
  • Fotografi-Cameramani – este o platformă unde te poți înscrie ca și fotograf ori videograf pentru a îți expune portofoliul și pachetele foto-video, detalii despre echipa ta. Există și concursuri la care poți participa cu scurtmetraje ori fotografii și poți primi mențiuni din partea acestui trust. Unii din clienții de top apreciază aceste mențiuni/premii dar și simpla prezență pe site. 
  • Fearless Photographers – la fel ca site-ul de mai sus, este o platformă internațională pentru cei mai creativi. Fotografiile regăsite pe acestă platformă au ceva ce nu poți descrie prin cuvinte. Dacă te simți pregătit și ai un portofoliu vast te poți înscrie cu cele mai bune fotografii pe care le-ai făcut. 
  • Pixieset – o modalitate de a îți încărca fotografiile și de a le prezenta clienților într-un mod profesionist. Este un mic step pentru a le arăta un preview sau bestof.
    Exemplu de galerie pixieset.

3. Clientul țintă în fotografie. Pe cine targetezi?

Poate chiar punctul care trebuia pus pe poziția unu. Clientul țintă te definește pe tine ca și prestator. 

  • Buget – există clienți de 100 de lei, există clienți de 3500 de euro. Setând suma ca prestator filtrezi clienții cu care iei contact. Bineînțeles, există și compromisuri sau excepții de la această regulă. Pornește cu un buget potrivit (mediu) altfel clienții te vor ști de tarif mic iar ei vor refuza dacă mărești prețul.
    Orice mărire trebuie să fie cel mult o dată pe an și să nu depășească cu 15% bugetele anterioare.
  • Vârstă și preocupări – din experiență un client apropiat de vârstă cu tine rezonează și cu munca ta. Preocupările sunt similare la vârste apropiate și poți crea conexiuni cu ușurință. 
    Chiar dacă este o diferență de vârstă există totuși subiecte comune care vă pot lega.
  • Nișă și portofoliu – evidențiază doar fotografiile și videoclipurile care te reprezintă. Astfel vei avea parte de clienți similari care se vor identifica cu munca ta, idei, stil. Dacă botezul e nișa ta de ce să nu te specializezi în asta?
    Ori fotografia de portret este ceea ce te reprezintă. Încearcă să mergi pe acest drum și să evoluezi constant.

4. Networking. Fidelizare client. Marketing.

În timpul liber în care nu există evenimente munca nu se oprește aici. Pe lângă materialele pe care trebuie să le editați și livrați, albume, canvasuri, casete pentru stick, etc; mai puteți face câteva lucruri pentru a vă îmbunătăți serviciul și pentru a fi remarcați.

Fidelizarea clienților existenți

  • Păstrați legătura cu clienții voștri pe cât posibil, creați o comunitate. Spre exemplu echipa noastră este mereu „convocată” la cafele sau petreceri alături de foști clienți care ne-au rămas prieteni.  😁
  • Oferă programe de fidelitate, reduceri sau promoții speciale pentru clienții fideli cât și cunoștințelor.
    Continuați să îngrijiți și să investiți în aceste relații, deoarece clienții fideli și prietenii pot deveni cei mai buni ambasadori ai afacerii voastre fotografice.

Networking alături de alți fotografi

  • Workshop-uri – Workshop-urile aduc împreună fotografi pasionați și experți în domeniu, creând un mediu inspirațional unde poți obține noi idei și perspective în fotografie.

    Prin participarea la workshop-uri, poți primi feedback de la colegi mai vechi și îndrumare personalizată pentru a-ți îmbunătăți abilitățile și tehnica fotografică.

  • Grupuri de Facebook – uneori pot fi toxice dar de cele mai multe ori poți pune întrebări și poți primi răspunsuri specifice problemei tale într-un timp scurt. Un grup în care există admin și totul e mai „friendly” este FOTOGRAFI & VIDEOGRAFI

Rămâi pe acest site alături de…

× WhatsApp